TEOLOGIA NARODU
Teologia narodu
dr Marcin Majewski
W niniejszym artykule chciałbym, abyśmy pochylili się nad problematyką narodu. Spróbujemy odpowiedzieć sobie na pytanie: czym jest naród i jaką rolę odgrywa w planie Bożym? To pomoże nam zrozumieć, dlaczego Pan Jezus zażądał dokonania Intronizacji właśnie w narodzie – w Narodzie polskim i w poszczególnych narodach świata…
Chrześciajńska historia Polski
dr Marcin Majewski
Polacy przez stulecia żywili przekonanie, że religia, którą wyznają, jest religią prawdy i dobra, że linia życia narodowego, którą przed wiekami wybrali dla narodu jego założyciele i ojcowie - Mieszko i Chrobry - jest wolą i zrządzeniem samego Chrystusa. Wielokrotnie podnoszono (Norwid, Semenenko, Cieszkowski, Dmowski, Krąpiec), że wiara katolicka stanowi istotny element składowy polskości. Dziś to przekonanie zostało ośmieszone i odstawione do lamusa...
Proroctwa o Polsce
Wybrani ludzie Kościoła o Polsce i jej roli w planach Bożych. Na podstawie książki W. Łaszewski, Proroctwo o Polsce - obietnica i krew, Szczecinek 2010.
Za Polską pójdą inne narody
Intronizacja Jezusa Króla w Polsce nie oznacza końca misji Rozalii. To dopiero początek. Pan Jezus bardzo często przypominał Rozalii, że Polska ma być jedynie „środkiem” pomocnym do zrealizowania całego planu zbawczego Boga wobec wszystkich narodów.
Aby zapoznać się z problematyką teologii narodu i polskiej teologii narodu proponujemy następujące lektury:
Polska Teologia Narodu pod redakcją ks. prof. dra hab. Czesława S. Bartnika (Lublin: KUL 1986),
Teologia Narodu pod redakcją ks. prof. dra hab. Czesława S. Bartnika (Częstochowa 1999).
JEZUS KRÓL POLSKI
Opinia teologiczna uzasadniająca prawdę i kult Chrystusa Króla Polski
Ks. prof. Czesław S. Bartnik
Ruch Chrystusa Króla Polski jest niewątpliwie nawiązaniem do idei Sługi Bożego Prymasa Augusta Hlonda z czasów Międzynarodowego Kongresu Chrystusa Króla w Poznaniu w r. 1937, kiedy czuło się groźbę wojny w Europie, a także nawiązaniem do idei i działalności Sługi Bożego Prymasa Stefana Wyszyńskiego po wojnie II światowej, kiedy to Prymas Wyszyński ratował Naród polski i Kościół w oparciu o kult Matki Bożej Królowej Polski. I wydaje się, że Ruch świeckich może dokonać w tej dziedzinie więcej, niż administracja kościelna.
Jezus Król Polski - uzasadnienie tytułu
dr Marcin Majewski
Tytuł „Jezus Król Polski” nie ma powszechnie uznanych korzeni historycznych. Należy go raczej wiązać z posłannictwem S.B. Rozalii Celakówny. Z tego względu zakorzenia się on obecnie w świadomości Polaków pomału, a czasem z pewnymi trudnościami. Płyną one czasem z nieznajomości Pisma Świętego, teologii i Tradycji Kościoła, a czasem ze złej woli ludzi, którzy zwalczają tytuł królewski Jezusa w obawie, że zagraża On ich panowaniu nad ludźmi i nad narodami…
Nasze polskie "Dziady"
ks. prof. dr hab. Czesław Bartnik
Nie sposób wytłumaczyć racjonalnie jakiejś chrystusofobii w UE. Nawet i u nas nie pozwala się katolikom świeckim rozwijać kultu Chrystusa jako Króla, także Króla Polski, na podobieństwo Maryi jako Królowej Polski. Przecież Chrystus jest określany w Piśmie Świętym jako "Król królów", "Pan panów" (Ap 19, 16), czyli jest On Królem wszystkich narodów i każdego z osobna...
Mocami Chrystusa odnowić Polskę
ks. prof. dr hab. Jerzy Bajda
Jesteśmy poddanymi Jezusa Chrystusa i chcemy w pełni przyjąć Jego Prawo, w którym jest wolność, godność i świętość dana nam na chrzcie świętym. Nie widzimy żadnego rozumnego powodu, żeby nasze sprawy państwowe i narodowe oddawać w ręce cwaniaków i błaznów politycznych, ludzi pozbawionych wszelkiego poczucia moralnej odpowiedzialności. Chcemy, by rządził nami Jezus Chrystus, by Jego Prawda była podstawą i celem naszych praw i instytucji, by Jego Miłość była normą i inspiracją wychowania każdego Polaka, każdego człowieka. Tylko w Chrystusie i Jego mocą jesteśmy zdolni odeprzeć ataki wszelkich wrogów Polski, wrogów naszej suwerenności, naszej kultury, naszej tożsamości, budowanej na Ewangelii, przy pomocy takich proroków, jak św. Stanisław Szczepanowski i wielu innych, aż do Jana Pawła II.
Przed wojną odbył się w Polsce Międzynarodowy Kongres Chrystusa Króla - za zgodą i z błogosławieństwem Papieża Piusa XI, pod kierownictwem Prymasa Polski ks. Augusta kard. Hlonda i z udziałem władz państwowych.
Kongres w Poznaniu był jednym z owoców Encykliki Quas Primas - o królewskiej władzy Chrystusa.
Oto co do Uczestników Kongresu napisał papież Pius XI za pośrednictwem listu skierowanego do Prymasa Polski. List ten zarazem jest pięknym przykładem, jak dawniej pasterze przemawiali do katolickich wiernych, bez nowomowy i zaklinania rzeczywistości myśleniem życzeniowym.
JEZUS KRÓL W TRADYCJI KOŚCIOŁA
Wiara Kościoła w królewską godność Jezusa – czasy Ojców
dr Marcin Majewski
Prawda o królewskiej godności Jezusa jest bardzo głęboko przeżywana przez chrześcijan pierwszych wieków. Wskazują na to nie tylko starożytne pisma chrześcijańskie, lecz także ikonografia. To właśnie z tamtego okresu pochodzi, tak popularny do dziś w ikonografii chrześcijańskiej, wizerunek Chrystusa Pantokratora, czyli Wszechwładcy – Króla zasiadającego na tronie...
Sobór Nicejski i dogmat o Jezusie Królu
Piotr Pikuła
Idea królowania Jezusa jest obecna szczególnie w nauczaniu o rzeczach ostatecznych. Pierwsi chrześcijanie żyli w głębokim przeświadczeniu o zwycięstwie, które Jezus już odniósł. Wiedzieli, że Jezus już króluje. Wiara w przyszłe, nadchodzące Królestwo wypływa z wiary w aktualne królowanie Jezusa. Takie przekonanie zaowocowało włączeniem go do symbolu wiary...
Królestwo Jezusa "dla tego świata"
Książę Kardynał Adam Stefan Sapieha (przedruk)
Przeciwnicy Intronizacji (w tym nawet biskupi!) posługują się chwytliwym, wyrwanym z kontekstu cytatem biblinym: Królestwo moje nie jest z tego świata (słowa Pana Jezusa w rozmowie z Piłatem). Co oznaczają te słowa, tak często nadużywane? Głos w tej sprawie oddajemy „Księciu niezłomnemu”, kardynałowi Adamowi Sapiesze...
Intronizacja w świetle dogmatycznego nauczania Kościoła
Piotr Pikuła
Intronizacja Jezusa na Króla Polski wymaga pogłębienia refleksji nad tajemnicą Syna Bożego. Źródłem rozważań chrystologicznych jest Objawienie Boże, czyli Pismo Święte i Tradycja, interpretowane przez Magisterium Kościoła. Przekazana w Objawieniu nauka stanowi podstawę dogmatycznych twierdzeń Kościoła, na fundamencie których dzieło Intronizacji Jezusa na Króla Polski znajduje niewzruszone oparcie...
dr Marcin Majewski
Wołanie papieży XIX i XX w. o Intronizację Jezusa Króla w narodach jest niezwykle stanowcze, pełne autorytetu i bardzo dramatyczne. Kontekstem tego usilnego nawoływania jest zaawansowana i wciaż postepująca dechrystianizacja i okultyzacja świata niegdyś chrześcijańskiego....
Papieże o królestwie Jezusa Chrystusa
Wybór wypowiedzi
Piotr Pikuła
Syn Boży stał się człowiekiem dla naszego zbawienia. Są to słowa wyznania wiary, którego nie zrozumiemy bez bolesnego kontekstu grzechu pierworodnego. Tego z kolei nie pojmiemy bez uświadomienia sobie przerażającej tajemnicy zła osobowego...
W triumfalnym obozie Króla
Leon Wielki o służbie dla Jezusa Króla
Piotr Pikuła
„Życie nasze na ziemi roi się od zasadzek i pełne jest potyczek. Kto nie chce wpaść w pierwsze, musi czuwać, kto chce wyjść zwycięsko z drugich, musi podjąć walkę”. Tymi słowami papież Leon w V wieku zachęcał chrześcijan do zaangażowania w duchowe zmagania. Życie postrzegał jako służbę Jezusowi Królowi, który swoim przykładem pokazał, jak należy zwyciężać szatana i zdobyć obiecaną nagrodę – udział w Królestwie Niebieskim. Dziś jego słowa są wciąż aktualne. Odczytujemy je w kontekście proklamowanego 19 listopada 2016 roku Jubileuszowego Aktu Przyjęcia Jezusa Chrystusa za Króla i Pana. Akt ten zobowiązuje nas między innymi do walki z szatanem i obrony Królestwa Chrystusa w naszej Ojczyźnie. Kim zatem był i czego może nas nauczyć św. Leon Wielki?
Christus Rex
Nabożeństwo autorstwa ks. Karola Wojtyły
Piotr Pikuła
„Poddanymi jesteśmy wielkiego Króla. Wyznajemy Mu to na każdy dzień, ale w szczególniejszy sposób wyznajemy Mu to dzisiaj”. Słowa te zapisał młody ks. Karol Wojtyła, wikariusz w kościele św. Floriana, w jednym z ułożonych przez siebie nietypowych nabożeństw. Ich charakter można określić mianem paraliturgicznych misteriów. Odbyły się one w 1951 r. z okazji Ofiarowania Pańskiego, Wielkiego Postu, Uroczystości Chrystusa Króla i Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny. W ich przygotowanie zaangażowane były studentki z internatu sióstr nazaretanek oraz studenci z Politechniki Krakowskiej. Rękopis misteriów przetrwał w szufladzie jednego z nich, Jacka Fedorowicza, by w 2013 r. trafić do rąk czytelników w formie książki opublikowanej przez Wydawnictwo Apostolstwa Modlitwy. W skład książki wchodzą cztery nabożeństwa o następujących tytułach: „Lumen Gentium”, „Crux Christi”, „Christus Rex” oraz „Immaculata”. Moją szczególną uwagę zwróciło misterium „Christus Rex” przygotowane na Uroczystość Chrystusa Króla 28 października 1951 r.
SPOŁECZNE PANOWANIE JEZUSA KRÓLA
Mesjanizm integralny
Paweł Rojek
Zwolennicy intronizacji Jezusa Króla Polski oskarżani są czasem o bycie niepoprawnymi mesjanistami, o wskrzeszanie romantycznego mesjanizmu polskiego. Dlaczego? Otóż zgodnie z zapiskami Rozalii Celakówny, Polska ma dokonać aktu intronizacji jako pierwsza, a jeśli będzie Bogu w tym posłuszna, to za Polską pójdą inne narody i wiele z nich ocaleje od nadchodzącej na świat zagłady. Polska występuje tu jako naród, który ma misję dziejową, także względem innych narodów, co jest jednym z elementów mesjanizmu.
Teologia Intronizacji a kult Serca Jezusa
Piotr Sykulski
Intronizacji Jezusa Króla towarzyszy wiele niejasnych i fałszywych teorii, próbujących, jak wszystko na to wskazuje, wypaczyć jej właściwy sens, zgodny z Objawieniem i Tradycją. Ostatnimi czasy mnożą się szczególnie interpretacje zlewające w jedno kult Serca Jezusa i kult Chrystusa Króla i proponujące tzw. Intronizację Najświętszego Serca Jezusa, czasem określając ją jako Intronizację Najświętszego Serca Jezusa Króla Wszechświata lub Króla królów i Pana panujących…
Społeczne panowanie Chrystusa Króla w nauczaniu Kościoła
prof. dr hab. Jacek Bartyzel
Plejada czołowych teologów, myślicieli i publicystów katolickich jest zgodna w opinii, że przesłanie encykliki Quas primas zostało zignorowane nie tylko (co nie dziwi) w świecie niekatolickim, ale również przez narody nominalnie katolickie i ich elity. Co więcej, z wyraźnym zakłopotaniem przyjęły ją nawet szerokie kręgi katolickiego duchowieństwa, także część hierarchii, dążąca do ułożenia jakiegoś modus vivendi ze zlaicyzowanym państwem nowoczesnym...
Wyprą się Władcy (2 P 2, 1)
Detronizacja Jezusa fundamentalnym znakiem czasów ostatecznych
Piotr Pikuła
INTRONIZACJA W BIBLII
Król wieków i królujących
Piotr Pikuła
Jeżeli Pismo Święte tak jednoznacznie określa Stwórcę mianem Króla, to w określeniu tym kryje się pewien plan względem człowieka. Tytuł ten określa bowiem bardzo wyraźnie relacje zachodzące na linii Bóg – człowiek.
Intronizacja Jezusa Króla w Piśmie Świętym
dr Marcin Majewski
Prawda o Bogu, który jest Królem należy do podstawowych prawd Pisma Świętego. Idea Bożego królowania nad światem, Izraelem w ST, Kościołem w NT i każdym człowiekiem przewija się przez wszystkie stronice Biblii – od opisu stworzenia świata, w którym Bóg jako Król stwarza świat przez swe słowo-rozkaz, aż po Księgę Apokalipsy ukazującą królowanie Boga i Baranka w Nowym Jeruzalem.
Bóg jako Król w Piśmie Świętym
Piotr Pikuła
Ponieważ walka o panowanie Jezusa trwa, trzeba nam na nowo wyznać wiarę św. Piotra: Ty jestes Król, Syn Boga Żywego (Mt 16,16) i wiarę św. Pawła: Trzeba, ażeby On królował (1 Kor 15,25)...
Jezus z Nazaretu zapowiadanym przez Boga Królem
Piotr Pikuła
W Starym Testamencie Bóg objawił ludziom swoją królewską godność jako Stwórca i Władca. Człowiek odrzucił królowanie Boga, a tron swego serca oddał szatanowi. To, co miało być naszym wywyższeniem, okazało się poniżeniem. Rozpoczął się dla człowieka czas dramatycznej walki ze złem...
Król zaczął królować!
Ewangelia jako Dobra Nowina o królowaniu Jezusa
Piotr Sykulski
Pierwsze księgi Nowego Testamentu zostały spisane już w kilkadziesiąt lat po męce, śmierci i zmartwychwstaniu Pana Jezusa. Czasy te wypełnione były gorliwą działalnością Apostołów, którzy po Zesłaniu Ducha Świętego z mocą świadczyli o Jezusie Mesjaszu, czyniąc przy tym wiele znaków i cudów (Dz 2,43). Z pewnością wielka była ich wiara, skoro czynili cuda nie mniej spektakularne od tych, których dokonywał Jezus za swego za ziemskiego życia – z wskrzeszaniem do życia umarłych włącznie (por. Dz 20,7-12)...
Jezus jako Król w czwartej Ewangelii
ks. dr hab. Piotr Łabuda
W sposób szczególny obraz Jezusa jako Króla ukazuje autor czwartej Ewangelii w opisie męki Mistrza z Nazaretu. Święty Jan pisze o królewskim tytule Chrystusa przede wszystkim w relacji z przesłuchania Go przez Piłata, męce na Golgocie, jak również w opisie wydarzeń następujących po śmierci...
Królewska godność Chrystusa w Janowym opisie męki
ks. dr hab. Stanisław Witkowski
Obecne studium ma charakter wybitnie syntetyczny – a równocześnie bez zbędnego balastu dążącego do wydobycia wszystkiego, co da się wydobyć z tekstu – ukazuje główne przesłanie teologiczne opisu, jakim jest ukazanie królewskiej godności Chrystusa, ujawnionej szczególnie w czasie męki, choć zdawałoby się, że jest to ten etap Jezusowej misji, w którym inne tematy bardziej dochodzą do głosu...